Onderwijsruimtes, Hotelschool Maastricht

  • SONY DSC
  • B Zuyd Hogeschool_Hotelschool_VF_studielandschap
  • C Zuyd Hogeschool_Hotelschool_VF_studielandschap 01
  • SONY DSC
  • E Zuyd Hogeschool_Hotelschool_VF_projectgroep 11 nieuw
  • F Zuyd Hogeschool_Hotelschool_VF_projectgroep 04
  • SONY DSC
  • H Zuyd Hogeschool_Hotelschool_VF_docentenruimte 01
  • I Zuyd Hogeschool_Hotelschool_VF_docentenruimte 02

De Hotelschool Maastricht werkt aan haar onderwijsruimtes.

Het onderwijsgebouw van de Hotelschool is aan een vernieuwingsbeurt toe. De ruimtes ogen gedateerd. De kleurstelling en het meubilair voldoet niet aan de wensen en eisen van de huidige student en docent. Fase 1 bestaat uit de herinrichting van de projectlokalen, het studielandschap en de docentenkamer.

De eerste indruk
Toen ik begin juni 2013 gevraagd werd om een ontwerp te maken voor deze drietal typen ruimtes in de Hotelschool, viel mij als eerste op hoe donker en somber de ruimtes waren. Het was niet alleen het meubilair en het gedateerde tapijt dat hiervoor zorgde. Ook het gebrek en daglicht en variatie in verlichting droeg hieraan bij.

Mijn ontwerp voor het studielandschap, de projectlokalen en de docentenkamer was daarom gericht op het brengen van kleur en (dag)licht in de ruimtes.

Projectdata:
Opdrachtgever: Zuyd Hogeschool, locatie  Hotelschool
Functie: onderwijsruimtes en docentenkamer
Status: in gebruik name september 2013
Fotografie door VisusFoto

Kleur
In overleg met de projectgroep is ervoor gekozen om de ruimtes in het hart de kleur groen te geven. Groen staat voor focus en concentratie, verduidelijkt eigen beslissingen en moedigt aan tot actie. Deze elementen zijn nodig in de projectlokalen en het studielandschap (in de binnenring), waar voornamelijk zelfstandig en in kleine groepjes door de studenten wordt gewerkt. De buitenring geven we de kleur blauw mee. Hier vindt het traditionelere en klassikale onderwijs plaats. Blauw verbetert de communicatie, geeft rust en steun en helpt  mee te gaan in de ‘stroom’. De kleur blauw stimuleert het opnemen van de lesstof, tegenover de meer dynamische groeps- en zelfstudie.

De twee Karakteristieken ‘Individual Resposibility & Personal Attention’ en de vijf Values ‘Passion, Initiative, Professionalism, Openness, Inspiration’ die ten grondslag liggen aan het onderwijs op de Hotelschool onderschrijven de functionaliteiten van de ruimtes en de kleuren die ik eraan gekoppeld heb. Dit komt ook duidelijk naar voren in de lichtwand in het studielandschap en zal in de toekomst ook meer voelbaar worden op de verdieping. Het basisprincipe van het onderwijs op de Hotelschool ‘The next step in hospitality’ komt naar voren.

De kleuren komen terug in het tapijt, dat ik zo licht mogelijk heb gehouden. Het tapijt heeft specifieke eigenschappen zodat het stofdeeltjes vasthoudt totdat er stof gezogen wordt. De lucht blijft hierdoor schoner wat prettig is in dergelijke inpandige ruimtes. In de binnenring heeft het tapijt groene accenten. De gang vormt een overgang met blauw en groen gecombineerd. De buitenring heeft een tapijt met blauwe accenten. Daarnaast komen de kleuren zoveel mogelijk terug in het gekozen meubilair en de afwerking, zoals de afbeeldingen op de spandoeken in de projectlokalen. Deze afbeeldingen verwijzen naar de plaatsen op de wereld waar de studenten tijdens hun studie en daarna uitvliegen om te gaan leren en werken.

Licht
De acht projectlokalen op de eerste verdieping bevinden zich op de plek waar vroeger een patio zat. Tijdens de eerste rondgang door de ruimtes kwamen we tot de ontdekking dat de kozijnen nog intact waren. Door de panelen te verwijderen en het glas te vernieuwen worden de ruimtes opener en frisser. Daglicht en zicht is weer mogelijk.

In het studielandschap heb ik ervoor gekozen om in één hoek een lichtwand te plaatsen en verder een aantal extra hanglampen op te hangen. Dit geeft variatie in licht en maakt de ruimte prettig in zijn sfeer.

Diverse manieren van werken
In het studielandschap heb ik ervoor gekozen om diverse manier van zitten toe te passen: hoog zitten op krukken, laag zitten aan werktafels, actief en passief zitten. Op deze manier kan een student zijn of haar eigen plek kiezen en werken ze daar waar ze  op dat moment behoefte aan hebben. In een hoek is een lobbyachtige plek gecreëerd met een tapijt op de grond en losse zitjes. Hier kan de opstelling zelf worden aangepast en kunnen de studenten in een flexibele (groeps)samenstelling zitten.

Een nieuwe manier van ontspannen voor de docenten
Er miste een docentenkamer op de Hotelschool. De ruimte van het wijnlokaal kwam vrij en hier komt een plek waar docenten samen kunnen ontspannen tijdens de lunch, maar ook op andere momenten van de dag. Ook hier heb ik gekozen voor diverse manieren van zitten: actief, passief, hoog, laag.

Aan het eind van de ruimte staat de kleine pantry. Hier staat ook de huiskamertafel waar men met wel tien personen samen kan lunchen. Langs de lange wand staan bartafels met krukken en in de hoek een hoekbank met lunchtafeltjes. Centraal in de ruimte staat een lounge bank met een aantal draaibare stoelen. De plek wordt gemarkeerd door een ovaal tapijt. Hier kunnen de docenten bijpraten en informeel overleggen.

De kleuren zijn goud en grijs. Een rustige en warme basis die een sfeervol effect heeft. Een deel van de inventaris uit het kasteel wordt hier hergebruikt: de kroonluchters, de schilderijen en een aantal stoelen. Ook dit geeft een warm en huiselijk effect. De moderne vloer en nieuwe meubels zorgen voor een eigentijds geheel. De vitrage en het behang maken de sfeer en de ruimte af.

Tot slot
De eerste fase van de herinrichting van het onderwijsgebouw van de Hotelschool Maastricht is een feit. De ruimtes zijn mooie, nieuwe en lichte plekken voor studenten en docenten geworden waar ze samen kunnen werken aan een nieuwe generatie hospitality ambassadeurs!