Interieurarchitect school
Bent u op zoek naar een interieurarchitect of binnenhuisarchitect voor uw school of onderwijsinstelling?
Wonderfulday Design is een (interieur)architectenbureau dat zich specialiseert in interieurontwerp voor de zakelijke markt, met een focus op kantoren, onderwijsinstellingen en zorgfaciliteiten. Dit bureau werd in 2013 opgericht door Judith Muijtjens. Al haar interieurontwerpen zijn ontworpen met als hoofddoel om de gebruikers van deze gebouwen een aangename en inspirerende werkomgeving te bieden. Het unieke aspect van haar ontwerpaanpak ligt in het feit dat zij de gebruiker centraal stelt, waardoor elk ontwerp een echt maatwerk wordt, aangepast aan de specifieke behoeften en wensen van de gebruiker.
Eén van hun specialisaties is ontwerpen voor het onderwijs. In de afgelopen jaren heeft Wonderful day design ontwerp- en adviesdiensten verleend aan diverse onderwijsinstellingen, waaronder Salto en Stichting Prisma (primair onderwijs), VISTA college (middelbaar onderwijs), Fontys en Zuyd Hogeschool (hoger onderwijs), en Tilburg University (wetenschappelijk onderwijs).
Judith heeft in de afgelopen tien jaar haar eigen unieke ontwerpfilosofie ontwikkeld, waarbij de gebruiker altijd centraal staat. Ze legt uit: “Als architect en interieurarchitect richt ik me op het (her)inrichten van zakelijke gebouwen. Mijn werk omvat het ontwerpen van werkplekken, al dan niet met vernieuwende werkplekconcepten, onderwijsruimtes, ontvangstruimtes en diverse andere verblijfsruimtes. In mijn ontwerpproces staat de gebruiker van deze gebouwen altijd centraal. Ik versterk de identiteit, het gevoel en de beleving van de gebruiker in mijn ontwerpen. Zonder de input van de gebruiker zou mijn ontwerp niet tot stand komen. Daardoor is elk ontwerp van mij uniek en komt dit tot uiting in een variatie van kleur, materiaal en vorm, aangepast aan de unieke wensen van de opdrachtgever of gebruiker.”
Interieurarchitect school / onderwijs
Van het basisonderwijs tot aan universitaire opleidingen, op alle onderwijsniveaus wordt gezocht naar de meest geschikte onderwijsbenadering. Mijn recente projecten hebben diverse onderwijsmethoden behandeld, variërend van volledig projectgestuurd, waarbij docenten fungeren als mentoren of coaches, tot meer traditioneel klassikaal en frontaal onderwijs.
Een schoolgebouw of lesruimte moet een omgeving zijn waarin leerlingen en studenten zich optimaal kunnen ontplooien, waar ze zich welkom voelen en waar hun groei maximaal wordt ondersteund. De inrichting van deze ruimtes kan hierbij een cruciale rol spelen. Samen met alle betrokkenen proberen we de beste keuzes te maken.
Dit bereik ik door workshops te organiseren met verschillende belanghebbenden, te beginnen bij de leerkrachten/docenten, maar ook betrokkenen die zich bezighouden met beleid en facilitaire aangelegenheden. Daarnaast vind ik het van groot belang om in gesprek te gaan met de leerlingen, of ze nu kinderen zijn in het basisonderwijs of studenten aan de universiteit. Zij hebben vaak een helder inzicht in wat ze nodig hebben en wat wel of niet werkt in hun onderwijsomgeving. Zij zijn tenslotte degenen die de ruimtes het meest intensief gebruiken.
De ruimtes ontwerp ik in samenwerking met de betrokkenen. Dit betekent luisteren naar hun inzichten, het presenteren van inspiratiebeelden en voorbeelden, en gezamenlijk bespreken wat binnen de visie van de school past. Vaak helpt een 3D-model om te visualiseren hoe de ruimtes eruit zullen zien en welke mogelijkheden er zijn. De betrokkenheid vanuit het onderwijs is altijd opmerkelijk hoog, en iedereen is uiterst gepassioneerd over zijn of haar vak. Dit leidt keer op keer tot opmerkelijke projecten.
Net als in al mijn projecten staat bewust ontwerpen hoog op de agenda. Hoe kunnen we ontwerpen met minimale negatieve impact op onze omgeving? Of liever gezegd, hoe kunnen we ontwerpen met een positieve impact op onze omgeving? Mijn benadering begint altijd met een grondige evaluatie van wat al aanwezig is in de onderwijsomgeving. In het geval van een nieuw gebouw focussen we vooral op aspecten als lichtinval, functionaliteit, ruimtelijke relaties en ruimtelijke indeling. Daarnaast kijken we naar het bestaande meubilair, waarbij vaak blijkt dat niet alles vervangen hoeft te worden, maar dat een deel (of zelfs alles) van het bestaande meubilair opnieuw kan worden ingezet. Dit alles gebeurt met speciale aandacht voor de randvoorwaarden.
Elk project heeft zijn eigen unieke invalshoek en uitwerking, maar ze worden allemaal met grote zorg en een positieve kijk op de toekomst benaderd.