Balans in een kantooromgevingen
Waar het, vind ik, om gaat in het ontwerpen van interieur in kantoren is het zoeken naar balans: balans tussen oa. werk en privé, tussen focus en contact, tussen werk en ontspanning. De mate welke kant deze balans opgaat is erg afhankelijk van het DNA, de identiteit van een bedrijf of instelling. Voor een extrovert commercieel bedrijf ziet dit er heel anders uit dan voor bijvoorbeeld een meer gefocust, intern gericht high tech IT bedrijf. Dit zijn allemaal zaken die aan bod moeten komen tijdens met ontwerpproces voor een kantoor of werkomgeving.
In deze, alweer 8e blog van de serie 10 Wonderful Years ga ik met jullie in op mijn visie over ontwerpen aan werkomgevingen, kantoren dus. Ik deel mijn kijk op mijn ervaringen en mijn toekomstvisie. Het lijkt me leuk er eens met elkaar over te sparren. Laat het me gerust even weten.
Lees je mee?
Interieurconcepten binnen kantoren
Afgelopen 20 jaar heb ik verschillende werkplekconcepten voorbij zien komen: het nieuwe werken 1.0 – 2.0, Workplace innovation, Activity Based, Hybride werken, ga zo maar door. Ieder concept had zo z’n eigen kenmerken. In de jaren 90 en 00 waren ze vooral kosten gestuurd: door te intensiveren en flexibel kantoren in te delen kon er vast nog wel wat geld op vastgoed bespaard worden, was de achterliggende gedachte. De kantoortuin was geboren … Totdat werknemers ziek werden van alle rumoer in de – in diverse kleuren grijs ‘gekleurde’ – open werkplekken.
Gelukkig kwam afgelopen jaren geleidelijk het besef bij de meeste bedrijven dat dit niet de juiste manier van werken is. Langzaamaan ging men nadenken over hoe het ook kan: hoe kun je een prettige werkomgeving maken, die nog steeds past bij de bedrijfsidentiteit?!
Vaak betekent dit in plaats van minder m2 juist meer m2 of slimmer omgaan met de gegeven m2. Naast een normale (flex)werkplek is er vaak ook nog een plek nodig waar een werknemer zich kan terugtrekken om te focussen of rustig kan bellen en online vergaderen.
Dankzij COVID heeft dit een vogelvlucht genomen en is het besef van de voordelen van een gezonde en prettige werkplek toegenomen. Ook is men sindsdien gewend om ergens anders te werken: thuis of bijvoorbeeld bij een klant voorafgaand aan een externe afspraak. Het kantoor blijkt dan juist weer een aanvullende werkplek waar werknemers met elkaar in contact komen om elkaar te inspireren.
Clubhuis of sporten met collega’s?
Op dit moment heeft elke nieuwe werkomgeving wel een clubhuis of sportfaciliteit. Wat ik me weleens afvraag: zit een werknemer eigenlijk wel te wachten op een clubhuis op kantoor? Of is dit eigenlijk meer iets wat je in de privésfeer bezoekt: een plek waar je met vrienden of sportmaatjes naar toegaat nadat je gewerkt hebt?
Voor mij persoonlijk geldt dit laatste, maar tegelijkertijd is de grens tussen werk en privé de afgelopen jaren dunner geworden. En is er een nieuwe generatie, die dit wel prettig lijkt te vinden. En toch: op dit moment willen nog verreweg de meeste werknemers niet elke minuut van de dag bezig zijn met hun werk. Op een gegeven moment gaat de telefoon of laptop uit en is het tijd voor privézaken.
Het kantoor moet een fijne plek zijn. Een plek waar men elkaar kan ontmoeten, maar waar op drukke dagen ook gewoon gewerkt kan worden. Ook moet het kantoor veilig zijn: collega’s moeten zich geaccepteerd en gerespecteerd voelen (bron: ‘Beyond the Coffee Corner – Workplace Design and Social Well-Being’ Susan Colenberg).
Dit alles neem ik mee binnen het interieurontwerp.
War on Talent en binden van bestaande medewerkers
De toename van niet ingevulde vacatures is op dit moment vaak een aanleiding om meer aandacht te geven aan de werkomgeving. De ‘War on Talent’ betekent iets voor de inrichting van de kantoren: hoe trek je de nieuwe jongere generatie aan. Maar dit geldt zeker ook voor bestaande medewerkers: hoe behoud je het talent wat al binnen is? De jongere én de oudere werknemer zal zich moeten thuis voelen op kantoor en dit geldt ook voor de werknemer die vanuit een andere cultuur komt werken in Nederland. Ook dit nemen we mee tijdens het ontwerpproces. Ik ga de gesprekken aan en breng alles samen.
Betrokkenheid medewerkers
Precies dat is voor mij essentieel tijdens het ontwerpproces. Ik betrek altijd de gebruikers om mij input te geven over de manier waarop zij gewend zijn te werken, maar ook om input op te halen over hun ideale, toekomstige manier van werken. Ik daag hen uit om ‘out-of-the-box’ te denken. De gebruikers zijn de mensen die het beste weten hoe hun bedrijf of organisatie werkt. Door naar hen te luisteren kan ik een maatwerkontwerp maken dat past bij de identiteit van de organisatie.
Dit doe ik door een aantal sessies te organiseren met een afvaardiging van alle gebruikers. Hierbij is het belangrijk om de juiste afspiegeling van de organisatie te hebben. Denk aan leeftijd, maar ook aan functies. Zo hebben mensen met een administratieve of financiële functie andere wensen dan mensen die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor marketing of productontwikkeling. Op die manier krijg je de beste gesprekken en daarmee ook het beste ontwerp. Voordat het ontwerp definitief is, presenteer ik het ontwerp aan alle medewerkers van het bedrijf of instelling.
Deze betrokkenheid heeft ook voor de werkgever een groot aantal voordelen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat het nieuwe interieur sneller wordt omarmd door de gebruikers. Ik leg uit hoe de omgeving gebruikt kan worden, maar ook welke keuzes worden gemaakt bijvoorbeeld op gebied van gebruik, onderhoud maar ook duurzaamheid. We bespreken eventuele veranderingen in manier van werken en wat wel en niet realiseerbaar bleek. Op die manier gaan gebruikers zich meer hechten aan de inrichting, zal men er ook beter voor zorgen en zullen ze zich er sneller thuis voelen.
Eigenlijk is dat waar ik op mijn best ben: door deze puzzel te leggen met alle input van gebruikers en opdrachtgever creëer ik de ideale werkomgeving voor mensen die er zullen verblijven. Een omgeving waar je je als medewerkers van dat specifieke bedrijf thuis voelt!
Hoi Judith. Weer een interessante blog om over na te denken. Ja, die kantoortuinen. Wij moesten er op het einde van onze loopbaan ook aan geloven. De werksfeer werd er niet beter op. Mooi dat jij werkt vanuit het principe iets ontwerpen, voor en vooral met de mensen. Heel veel succes met je verdere aspiraties. Groetjes van papa en mama.
Voor het geval eerdere berichten niet doorgekomen zijn. Wij zijn trots op jou, wat je hebt laten zien in de afgelopen 10 jaren!!